Intresseanmälan högstadie

Intresseanmälan Söderhamns Friskolas högstadiesatsning i Vågbro, Söderhamn

Planerad start är läsåret 26/27 med årskurs 7-9. För mer information om satsningen vänligen läs pressreleasen här.

Vi kommer att söka tillståndet under januari -25 och sedan är det en ansökningsprocess som tar ca. 1 år som väntar. I ansökan behöver vi bifoga en elevprognos. Det är därför av yttersta vikt att alla som tänker sig att vi är det alternativ som känns bäst fyller i intresseanmälan under 2024. Bolagsformen kommer att vara i aktiebolagsform som nuvarande Söderhamns Friskola F-6 också är under.

Vilka elever har möjlighet söka plats?

Alla vårdnadshavare med skolelever på kommunala och fristående verksamheter som läsåret 23/24 går i årskurs 4 eller lägre har möjlighet att välja att gå hela högstadiet hos oss om allt går vägen med tillstånd etc.

Vi har idag en F-6 skola med över 100 elever och lediga platser finns i vissa klasser så skolbyte är möjligt i många fall redan nu. Från läsåret 26/27 erbjuder vi en F-9 skola (hela grundskolan).

Elever som 23/24 går i årskurs 5 kan välja vårt högstadie från årskurs 8 och elever som 23/24 går i årskurs 6 har möjlighet att välja oss från årskurs 9.

Intresseanmälan är inte bindande men ger en köplats. Om allt går som beräknat kommer vi tidigt 2026 att kolla av med alla i kön om man vill ta plats som erbjuds till de som ligger högst i turordningen. Målet är minst tre klasser från start med max 25 elever i varje klass.

Vi tillämpar en av skolinspektionen tillåten turordning gällande urvalsgrunder för att erbjuda plats på skola när det finns färre platser än sökande:

1. Elever som gått i skolans förskoleklass

2. Syskonförtur